Školský rok 2023/2024

Navigácia

Deti vetra putujú za slnkom Prvé kroky realizácie projektu ŠKOLENIA Kurz „Starostlivosť o dieťa 1“ Kurz „ Starostlivosť o dieťa 2“ Kurz výtvarných talentov Kurz hudobných a výtvarných talentov Domáci kutil 1 Domáci kutil 2 Kurz ručných prác Učenie hrou - matematika Učenie hrou - slovenský jazyk Projekt v školskom roku 2011/2012 H-domáci kutil 3 H - kurz varenia H-gitara Kurz kutil 3 Kurz výučby hry na gitaru Hodina kurzu - starostlivosř o dieťa 2 Hodina kurzu výtvarných talentov Hodina kurzu ručných prác Hodina kurzu- Domáci kutil 2 Hodina kurzu - Kurz hudobných talentov Hodina programu - Študujeme ďalej zo Slovenského jazyka Hodina programu študujeme ďalej z matematiky Hodina kurzu varenia - príprava jedál 2 Správa z Workshopu Regionálny deň tvorivých činností Škola v prírode Zvonec a koniec Prezentácia projektu - Workshop 2 Pozvánka na workshop 2

PROJEKT- DETI VETRA PUTUJÚ ZA SLNKOM

Kurz výučby hry na gitaru

Kurz - Výučba hry na gitaru

 

 Kurz výučby hry na gitaru, pod vedením lektora J. Perúňskeho, navštevuje 10 žiakov. Žiaci sa  stretávajú jeden krát týždenne.

Obsah  hry na gitare  je koncipovaný tak, aby si žiak prostredníctvom získaných zručností a vedomostí vytváral trvalý vzťah k hudbe a k nástroju. Účelom aktivity je podpora a rozvoj hudobného talentu žiakov. Dôležitou súčasťou pri hre na hudobný nástroj je rozvoj poznávacích schopností:


Percepcia

Percepciu môžeme rozdeliť podľa jednotlivých modalít vnímania na oblasť videnia, počutia, hmatu, bolesti a kožných pocitov. Toto miesto zaujíma oblasť počutia teda sluchového vnímania. Pre gitaristu má význam pri počutí tónov a ich rozoznávaní. Videnie, teda zrakové vnímanie, má veľký význam hlavne pri oboznamovaní sa s teóriou hry, teóriou akordov, v prvých fázach učenia sa úchopov a tiež pri reprodukcii piesní. Od kožných pocitov závisí kvalita hudby ako aj zafarbenie tónu. Je to dané presnosťou dohmatu a silou ktorou na strunu pritláčame. Pocit bolesti, v prstoch alebo celej ruke, gitaristovi oznamuje že hrá pridlho a je potrebné si oddýchnuť.

Motorika
Z hľadiska hrubej motoriky pri hre na gitaru ide o pohyb pravej, prípadne ľavej ruky, ktorou rozozvučíme struny. Tento pohyb si vyžaduje množstvo tréningu, pretože pravou rukou (pokiaľ predpokladám že gitarista je pravák) udávame rytmus a rýchlosť skladby. Z hľadiska jemnej motoriky ide pri hre na gitaru o pohyby prstov ľavej, respektíve pravej ruky. Konkrétne je to pritláčanie strún o hmatník v určitých polohách (úchopoch), ktoré nazývame “akordy”. Nácvik úchopov akordov si tiež vyžaduje veľa tréningu, pretože je veľmi dôležitá “čistota” (presnosť) ich chytania a tiež aj rýchlosť prechytávania. Významnú úlohu tu zohráva jav zvaný “spätná väzba”. U spätnej väzby ide o sluchovú kontrolu hraného, a prípadnú korekciu chýb úchopu.

Pamäť

Poznáme štyri druhy pamäti. Pohybovú, emocionálnu, názornú a slovno - logickú pamäť.
Pohybová pamäť- bez zapamätania úchopov by hra na gitare nebola prakticky možná.
Emocionálna pamäť- pieseň, ku ktorej máme kladný citový vzťah sa naučíme reprodukovať skôr a kvalitnejšie ako pieseň, ktorá sa nám nepáči alebo “neprebúdza” v nás žiadne emócie.
Názorná pamäť - zapamätanie si zvukov, či súzvukov tónov.
Slovno-logická - pri hre na gitaru je dôležitá hlavne pri pochopení teórie hry, teórie tvorby akordov, hrania gitarových sól, a tak ďalej.



Predstavivosť

 Z hľadiska hry na gitaru sú predstavy veľmi dôležitou súčasťou hry. Samozrejme je tu reč o sluchových predstavách.

Myslenie

 Gitarista si musí pod značkou akordu ihneď predstaviť spôsob jeho úchopu na hmatníku a neustále premýšľa ako by mohol svoju hru vylepšiť, zjednodušiť, skvalitniť.

Emócie

 Emocionálny vplyv hudby sa využíva aj pri terapii zvanej muzikoterapia, ktorá stavia hlavne na upokojujúci vplyv hudby.

Pozornosť

 Gitarista sa neustále snaží hrať správne, čo si vyžaduje veľkú pozornosť. Pri hraní musí byť človek úplne sústredený na vnímanie tónov a tiež na správne chytanie akordov.

Učenie

Učenie je proces, v ktorom človek získava nové vedomosti a skúsenosti. Pri hre na gitaru má učenie sa veľký význam. Gitarista si musí postupne osvojovať nové teórie a tiež aj nové techniky hry. Bez schopnosti učiť sa, ktorá je úzko spätá s pamäťou, by nebolo možné ani praktické, ani teoretické zvládnutie hry.

Základnou potrebou na hranie je mať gitaru. Potom k tomu stačí už len chuť hrať, trpezlivosť trénovať a mať dobrý alebo aspoň nejaký hudobný sluch.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

  • Špeciálna základná škola Brezno
    Mládežnícka č.3, 977 03 Brezno
  • 048 6112053

Mapa

Fotogaléria